Na całym świecie ewoluował od rzemiosła szewskiego do ogromnego przemysłu, a kluczowe kraje pochodzenia prezentują unikalną ofertę i własny spin na bucie. Od Chin po Włochy, od skóry po materiały drukowane w technologii 3-D, oto spojrzenie na to, jak światowy sektor produkcji obuwia zabezpiecza bardziej innowacyjną i wydajną przyszłość.

Brazylia

Brazylia jest od dawna znana z wysokiej jakości obuwia i różnorodności produkcji. Mimo że kraj ten stracił część swojej konkurencyjności zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym, głównie z powodu kosztów produkcji, w ostatnich kilku latach nastąpił wzrost dynamiki w tym sektorze. Brazylijscy producenci obuwia zwracają się ku innowacjom, nowym technologiom i nowym modelom biznesowym, aby sprostać obecnym wymaganiom rynku, a w rezultacie powstał produkt, który zapewnia niepowtarzalność jako wartość dodaną.

Obuwie wiejskie jest przeznaczone dla mężczyzn, kobiet i dzieci, od butów wygodnych po klapki i trampki, wykonane z materiałów obejmujących skórę, tworzywa sztuczne, tekstylia i zrównoważone materiały.

„Brazylia jest wyjątkowym krajem i jako taka, wnosi wyjątkowość do wszystkiego, co tu produkowane. Różnorodność jej mieszkańców pozwala nam produkować buty dla wielu różnych obszarów świata”, powiedziała Roberta Ramos, kierownik projektu w Abicalçados, brazylijskim stowarzyszeniu przemysłu obuwniczego. „Jesteśmy przemysłem, który narodził się w eksporcie, więc mamy silną znajomość międzynarodowych rynków.”

Eksport do Stanów Zjednoczonych: 11,3 mln par w 2017

Produkcja: 909 milionów par rocznie

Wiedziałeś? Brazylijski przemysł obuwniczy ma swoje korzenie zarówno w Niemczech, jak i we Włoszech. Maszyny do produkcji obuwia zostały wyprodukowane przez włoskich potomków, a wpływy mody pochodziły z Niemiec. Ma to wiele wspólnego z faktem, że zarówno Niemcy jak i Włosi wyemigrowali do stanu Rio Grande do Sul w Brazylii, która jest domem dla pierwszych brazylijskich fabryk obuwia.

Etiopia

Etiopia, nowszy gracz w świecie produkcji obuwia, zyskała sławę jako miejsce, z którego można pozyskać wysokiej jakości buty – głównie ze skóry.

Z głównymi firmami obuwniczymi, takimi jak Caleres, Easy Spirit i Sam & Libby, które już tam produkują, zainteresowanie narodem Afryki Wschodniej rośnie. Ivanka Trump produkowała nawet obuwie dla swojej linii w Etiopii, choć pod koniec lipca ogłosiła, że będzie zamykała markę.

„Jest wiele osób, które wciąż szukają alternatywy dla Dalekiego Wschodu z powodu tego, co dzieje się dziś w zaopatrzeniu”, powiedział Jordan Saliman, konsultant w East Africa Trade Hub w USAID, który koncentruje się na produkcji obuwia w Etiopii.

Ceny obuwia w Etiopii mogą być wszędzie od 5 do 12 procent tańsze niż na Dalekim Wschodzie, jeśli wszystko jest produkowane lokalnie, ale wiele komponentów musi być nadal zlecane na zewnątrz, ponieważ przemysł rozwija swoje możliwości. I choć w kraju nie ma niepewności handlowej, ponieważ w ramach preferencyjnych umów handlowych Etiopia wysyła obuwie bez cła i kontyngentów do Stanów Zjednoczonych i Europy, to jednak nadal ma przed sobą wyzwania logistyczne.

Specjalizują się one w produkcji obuwia, począwszy od obuwia komfortowego po obuwie wizytowe, zarówno skórzane, jak i nieskórzane, przy czym większą część eksportu stanowi obuwie damskie.

W Etiopii, Saliman powiedział, że istnieje „dobry stosunek jakości do ceny i od początku wiele [skupia się] na zielonej produkcji, która sięga od kontrolowanych garbarni do wykorzystania odnawialnych źródeł energii, takich jak elektrownie wodne”. Dodał: „To szczególny czas w Stanach Zjednoczonych, aby mieć ten produkt na naszych półkach.”

Eksport do Stanów Zjednoczonych: 36,8 mln par w 2017

Produkcja: 40 milionów par w 2017 r.

Wiedziałeś? Etiopia jest pierwszym krajem hodowli bydła w Afryce i dziesiątym na świecie, z rozwiniętymi garbarniami eksportującymi gotowe skóry do Włoch, Niemiec i Chin, dlatego też ma przewagę w wysokiej jakości obuwiu ze skóry owczej i koziej.

Chiny

Bez względu na zmiany w przestrzeni obuwniczej, Chiny prawdopodobnie zawsze będą największym producentem obuwia.

Jednak w miarę wzrostu kosztów w Chinach, przesuwania się ich interesów w zakresie produkcji i zwiększania się udziału w rynku azjatyckich sąsiadów, w szczególności Wietnamu, eksport obuwia z Chin zmniejszył się o 17 procent od szczytowego poziomu w 2014 roku.

„Jesteśmy w tym środowisku, w którym Chiny starają się odejść od produkcji odzieży i obuwia i przejść do produkcji o wyższej wartości dodanej”, powiedział Matt Priest, prezes i CEO Dystrybutorów Obuwia i Detalistów Ameryki (FDRA).”W branży panuje stały trend spadkowy w odniesieniu do tamtejszej produkcji.”

Mimo to Chiny nadal są największym na świecie producentem obuwia gumowego i plastikowego (60,8% udziału w skali światowej), obuwia wodoodpornego (46% udziału), obuwia tekstylnego (37,5% udziału) oraz obuwia skórzanego (18,3% udziału).

Jednak wraz z nasilaniem się napięć w handlu coraz więcej firm poszukuje strategii „Chiny plus jeden” lub „Chiny plus dwa”, odchodząc od wyłącznego skupienia się na produkcji.

„Firmy pojechały do Chin, bo to był „one stop shop”, powiedział ksiądz. „Teraz szukają kolejnego sklepu z jednym przystankiem, a on nie istnieje. Nie ma nic, co mogłoby zastąpić Chiny i ich waleczność we wszystkich tych dziedzinach.”

Eksport do Stanów Zjednoczonych: 1,7 miliarda w 2017 roku

Produkcja: 13,1 mld par w 2016 r.

Wiedziałeś? Ponieważ Chiny odpowiadają za około 71 procent importu obuwia z USA, a import dostarcza ponad 98 procent amerykańskiego popytu na obuwie, można powiedzieć, że średnio siedem z 10 par butów znalezionych w typowej amerykańskiej szafie pochodzi z Chin.

Włochy

Jako wiodący kraj produkcji obuwia w Europie, Włochy szczycą się tradycyjnym obuwiem skórzanym, ale sektor ten, podobnie jak reszta świata, został ugryziony przez pluskwę trampkową. Włochy wykorzystują produkcję sneakersów i technologię potrzebną do ich stworzenia. Rzeczywistość rozszerzona i prototypowanie 3-D należą do obszarów inwestycji w sektorze, jak również szkolenia dla tych nowych zestawów umiejętności. „Nasz sektor potrzebuje przyszłych rzemieślników, którzy wiedzą, jak używać tradycyjnych maszyn, ale także laserów i iPadów, aby uzyskać gotowy produkt”, powiedziała Annarita Pilotti, prezes Assocalzaturifici, Włoskiego Stowarzyszenia Producentów Obuwia.

Made in Italy ma silną pozycję w całym sektorze sneakersów najwyższej klasy. W 2017 roku we Włoszech zakupiono 26,9 mln par trampków i szacuje się, że światowy rynek tenisówek może osiągnąć wartość 115,6 mld dolarów do 2023 roku.

„Nie jest to tylko zjawisko społeczne i kulturowe, ale prawdziwa szansa biznesowa dla włoskiego przemysłu obuwniczego, który musi koniecznie nadal silnie zaznaczać swoją obecność w tym sektorze”, powiedział Pilotti.

Eksport do Stanów Zjednoczonych: 18 milionów par w 2017

Produkcja: 190 milionów par w 2017 r.

Wiedziałeś? Produkcja obuwia obejmuje około 200 bardzo złożonych etapów, od cięcia materiałów do wtrysku. We Włoszech działania te stanowią bogactwo know-how, z którego mogą korzystać firmy produkujące obuwie od dziesięcioleci.

Portugalia

Przez dziesięciolecia Portugalia doskonaliła swoją wiedzę w zakresie doboru materiałów i wykończenia klasycznego obuwia skórzanego. Ostatnio przemysł rozszerzył swoją ofertę na inne segmenty, takie jak obuwie sportowe i obuwie komfortowe.

W ramach koncepcji Industry 4.0, portugalskie firmy obuwnicze są gotowe do inwestycji, powiedział Luís Onofre, prezes APICCAPS, Portugalskiego Stowarzyszenia Producentów Obuwia, Komponentów i Wyrobów Skórzanych. Do 2020 roku, firmy zainwestują 50 milionów euro, aby móc stworzyć nowe relacje z klientami, a mianowicie poprzez rozwój nowych metod dostosowania do potrzeb klienta.

„W Portugalii można znaleźć jedne z najnowocześniejszych firm na świecie, z technologicznego punktu widzenia. Jest to wynik lat i lat inwestycji, dokonanych w celu optymalizacji zdolności reagowania firm”, powiedział Onofre. „Dobrze wdrożona strategia, która zaowocowała uznaną zdolnością portugalskich firm do bardzo szybkiego reagowania na potrzeby rynku i dostosowywania się do nowych wymagań”.

Eksport do USA: 2,2 mln par w 2017 r.

Produkcja: 80 mln par w 2017 r.

Wiedziałeś? W wyniku odważnej kampanii komunikacyjnej i wizerunkowej, portugalski przemysł obuwniczy jest znany jako „Najseksowniejszy przemysł w Europie”.

Indie

Indie otrząsnęły się z przestarzałej reputacji nierzetelnego kraju pochodzenia.

Jak mówi Mukhtarul Amin, przewodniczący Rady Eksportu Skóry, „Indyjski przemysł obuwniczy ma wiele mocnych stron, takich jak ogromna dostępność wykwalifikowanej siły roboczej, wsparcie instytucjonalne dla projektowania i rozwoju produktów, a także posiada szerokie doświadczenie w dostarczaniu produktów do głównych marek za granicą”.

W ciągu ostatnich pięciu lat indyjski przemysł obuwniczy poczynił znaczne inwestycje w celu podniesienia i rozszerzenia swoich możliwości.W ramach samego programu zintegrowanego rozwoju sektora skórzanego, przedsiębiorstwa z branży skórzanej i obuwniczej złożyły wnioski o uaktualnienie technologii i zwiększenie zdolności produkcyjnych o 200 mln USD.

W ciągu ostatnich pięciu lat ponad 400 000 osób bezrobotnych zostało przeszkolonych w zakresie różnych zawodów w sektorze, a celem jest podwojenie tej liczby w ciągu najbliższych trzech lat, podnosząc kwalifikacje 75 000 istniejących pracowników.

Eksport do USA: 26 milionów par w 2017 r.

Produkcja: 2,2 mld par rocznie w 2017 r.

Wiedziałeś? Indyjski przemysł obuwniczy jest „bardzo chętny” do rozwijania wspólnych przedsięwzięć i partnerstwa z zagranicznymi markami i producentami obuwia sportowego bez skóry.

Stany Zjednoczone

Produkcja krajowa może być dobrym rozwiązaniem dla marek, które chcą stworzyć bardziej unikalny mix produktów, który jest bliżej użytkownika końcowego, ale produkcja butów w USA nie przychodzi łatwo.

„Produkcja krajowa nie wiązałaby się z żadnym cłem, które jest jednym z najwyższych na każdy towar importowany do kraju, a jeśli prezydent Trump ma swoją drogę, to pójdzie wyżej”, powiedział Andy Polk, starszy wiceprezes FDRA. Inwestycja kapitałowa w uruchomienie dużej produkcji w kraju mogłaby jednak zniweczyć oszczędności z tytułu cła.

„Dla wysokiej klasy sportowców wyzwaniem jest stworzenie solidnych łańcuchów dostaw i znalezienie talentów. Obecnie możliwości wykonywania biegów i kolorowych tras są ograniczone, a firmy muszą zatrudniać nowych pracowników, takich jak inżynierowie i naukowcy, którzy nie pracowali wcześniej w obuwiu”, co Polk powiedział, że jest „korzyścią i wyzwaniem”.

Kategoria butów skórzanych również boryka się z brakiem umiejętności. „Rzemieślnicy produkujący buty na zamówienie są na ogół starsi i zatrudnieni w mniejszych firmach”, powiedział Polk. „Znalezienie młodszych pracowników, chcących się uczyć zawodu, jest problemem, o którym mówiło wielu moich kolegów z branży.”

Produkcja: 25 mln par rocznie, zgodnie ze średnimi szacunkami

Wiedziałeś? Sześćdziesiąt trzy procent fabryk obuwia w Stanach Zjednoczonych ma mniej niż 10 pracowników. Kilku producentów robi nawet buty na zamówienie w garażach…

Zobacz również: Polski producent obuwia męskiego